Hyvinvointialan yrittäjä – nykyajan enkeli

Hyvinvointialan yrittäjä – nykyajan enkeli

posted in: Yrittäjyys | 2
Jaa sivuShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

Olipa kerran nainen, joka oli uskollisesti työskennellyt samalle työnantajalle useita vuosia. Niin pitkään, että työtoverit tuntuivat jo perheeltä. Esimies oli mukava muuten, mutta hieman kovapäinen. Nainen toivoi etenevänsä urallaan ja teki työssä parhaansa. Opiskelikin siinä sivussa. Hän uskoi työnantajansa vielä näkevän hänen kykynsä ja että hänet palkittaisiin vielä. Kärsivällisesti hän odotti tilaisuutta todistaa taitonsa ja puhuikin kehitystoiveistaan esimiehelleen.

 

hyvinvointialan yrittäjä
Tuhkimo. Kuva kirjasta Grimmin satuaarteita WSOY, kuvitus Svend Otto S.

Kun naisen unelmatyöhön palkattiin uusi työntekijä talon ulkopuolelta, nainen tuijotti työpöytäänsä epäuskossa. Hän tunsi, kuinka entinen usko, toivo ja motivaatio valuivat pois, jättäen tilalle vain tyhjyyden.

 

Hän alkoi voida pahoin. Hän itkeskeli salaa. Hän kasasi työtehtäviään, koska ei uskonut jaksavansa hoitaa niitä loppuun. Masennus alkoi näkyä kotona. Työpaikalle meneminen oli muuttunut vastenmieliseksi.

 

Kun pohja tuli vastaan, hän alkoi etsiä apua. Hän kävi terapiassa ja sitä tukevissa hoidoissa, kokeili reikihoitoa, shiatsua ja homeopatiaa. Kiinnostui niistä niin, että opiskeli niitä samalla itsekin. Hän löysi voimaa itsestään toisia hoitamalla, vaikka kävikin samaan aikaan vielä vanhassa työssään.

 

Läheisen vakavasti sairastuttua hän käsitti jotain: elämää ei voisi hukata enempää.

 

Hän irtisanoutui työstään.

 

Hän tunsi itsensä vahvaksi ensimmäistä kertaa vuosiin. Hän pisti kaiken aiemmin menettämänsä tarmon yrityksen käynnistämiseen ja löysi itselleen asiakkaita. Itse asiassa autettavia ihmisiä olikin paljon.

….

 

En osaa laskea, miten monta kertaa olen tämän, tai vastaavan tarinan kuullut, eri muodoissa ja eri lähtökohdista. Kun ihminen uupuu ja löytää tiensä pinnalle, hän haluaa auttaa muita. Tämä tarina ei koske jokaista hyvinvointialan yrittäjää, eikä rajoitu vain hyvinvointialan yrittäjiin. Moni yrittäjä on lähtenyt tielleen halusta auttaa muita, omalla tavallaan.

 

Tämä tarina ei koske jokaista hyvinvointialan yrittäjää, eikä rajoitu vain hyvinvointialan yrittäjiin. Moni yrittäjä on lähtenyt tielleen halusta auttaa muita, omalla tavallaan.

 

Suomessa on jo varmasti kymmeniä tai ehkä jopa satoja hyvinvointialan yrittäjiä. Valmentajia, sparraajia, hoitajia, terapeutteja, henkisen kasvun oppaita, viisaita ja hyväntahtoisia yrittäjiä, jotka haluavat palavasti auttaa. Ja heitä todella tarvitaan. Kun kansakuntamme uupuu, apu on lähellä.

 

hyvinvointialan yrittäjäMutta miten hyvinvointialan yrittäjä tulee itse toimeen? Jokaisen on muistettava, että myös hyvinvointialan yrittäjä joutuu maksamaan alv:tä ja yel:iä. Myös hyvinvointialan yrittäjällä kuluu aikaa markkinointiin, myyntiin ja asiakasviestintään. Näin hänen pitäisi voida veloittaa asiakkaitaan enemmän kuin muutaman kympin tunnissa. Toisten hoitaminen on palkitsevaa, mutta se voi olla myös rankkaa.

 

Koska hyvinvointialan yrittäjä tekee työtä sydämestään, aidosta halusta auttaa muita, ei hän halua veloittaa palveluistaan paljon. Mutta koska yrittäjänkin täytyy elää, on työstä osattava pyytää kunnon palkka. Moni yrittäjä luottaa viidakkorummun voimaan, mutta kannattaa muistaa, että markkinointia tehostamalla olisi mahdollista nostaa hintoja ja täyttää tyhjiä hoitoaikoja. Markkinointi ei ole pakollinen paha, vaan parhaimmillaan asiakaspalvelua, kun sitä tekee oikein.

 

Haluaisinkin kannustaa hyvinvointialan yrittäjiä katsomaan markkinointia omalla tavallaan. Mitä jos markkinointi olisikin sitä, että levittää hyvinvointia verkon välityksellä. Verkossa hyvää mieltä ja positiivisuutta saa leviämään pidemmälle, kuin vain lähipiiriinsä. Verkossakin voi auttaa toisia.

 

Uskon, että monelle, muun muassa itselleni, yrittäjäksi lähteminen on hyvinvointipäätös. Yrittäjä ei voi hyvin, jos ei pääse toteuttamaan ideoitaan ja tekemään työtä, millä kokee olevan merkitystä. Ja jos jollain, niin ihmisten hyvinvointia edistävällä työllä on merkitystä. Kiitos teille, ihanat enkelit, jotka minuakin olette paikkailleet!

 

 

 

i

i
cover photo credit: _Hadock_ via photopin cc
angel photo credit: Celeste via photopin cc

Comments

comments

2 Responses

  1. Tessi Ranta-aho
    | Vastaa

    Kolistelet taas kerran minun mieleni ovia ja luukkuja.

    Moni hyvinvointialan yrittäjä taitaa voida pahoin ja kokee vahvaa ristiriitaa ja voimattomuutta merkityksellisenä ja tärkeänä pitämänsä työn sisällön ja yrittämisen rakenteiden kesken. Omalla kohdallani tunnistan yksintekemisen taakan ajoittain raskaaksi, vaikka itsenäisyys ja vapaus painavatkin vaakakupissa paljon. Ja niin tärkeää kuin kehittämistyö onkin, ja verkkoon menemisen hyöty on ilmeistä, monia kynnyksiä, aitoja ja vallihautoja omassa mielessä tarvii näköjään ylittää ennenkuin itse pääsen niin pitkälle.
    Hienoa, että nostit tämän esille, kiitos. Ihan kuin joku ymmärtäisi hyvinvointiyrittäjääkin. Heh.

  2. Anja Kadziolka
    | Vastaa

    Kiitos Tessi, nimenomaan varmasti tuota ristiriitaa on. Markkinoinnin ja kaupallisuuden maailma koetaan kovaksi ja vastakkaiseksi omien arvojen kanssa. Mutta kuten tiedät, markkinoida voi mainostamattakin. Täytyy vain löytää oma kultainen keskitie kaupallisuuden ja henkisyyden välillä, ja arvostaa itseään korkealle niin, että palkkion pyytämisestä tulee luontevampaa.

Leave a Reply

Laske myös tämä: *