LinkedIn yrityksen markkinoinnissa – 5 vinkkiä

LinkedIn yrityksen markkinoinnissa – 5 vinkkiä

posted in: Markkinointi | 4
Jaa sivuShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

Oletko ajatellut, että LinkedIn voisi olla yrityksellesi tärkein sosiaalisen median kanava? Vaikka se voisi olla hyvä yrityksellesi, se nähdään silti usein rekrytointikanavana ja cv:n säilytyspaikkana. Lähes jokaisella on LinkedIn-profiili, mutta harvempi käy siellä säännöllisesti. Moniin kanaviin verrattuna LinkedIn voi tuntua tylsältä ja kuivakalta, koska se on ammatillinen verkostoitumispaikka, mutta se on silti tehokas kanava, jossa yrittäjä voi rakentaa verkostojaan ja markkinoida yritystään.

 

On silti hyvä muistaa, että jos kohderyhmäsi ei aktiivisesti käytä LinkedIniä, niin se ei ole sinun yrityksesi kanava. Tärkeää sosiaalisessa mediassa on muistaa se, että et pysty yksin huolehtimaan hyvin useasta eri kanavasta.

 

LinkedIn koetaan usein tärkeäksi niille, jotka etsivät työpaikkaa. Me yrittäjäthän emme etsi työpaikkaa, vaan asiakkaita, arvokkaita yhteistyökumppaneita ja laajempaa verkostoa, jonka kautta voimme levittää sanomaa omasta osaamisestamme.

 

Yrittäjä ei siis puhu LinkedInissä rekrytoijalle, vaan asiakkailleen.

 

“Becoming well known (at least among your prospects & connections) is the most valuable element in the connection process.” Jeffrey Gitomer

 

LinkedIn, kuten moni muukin sosiaalisen median kanava, toimii yrityksen julkaisualustana. Kuvittele, että LinkedIn-profiilisi on asiakaslehti, jossa julkaiset sinun toimintaasi liittyviä uutisia. LinkedInissä teet sisältömarkkinointia ja rakennat sekä vahvistat verkostoasi.

 

LinkedInissä teet sisältömarkkinointia ja rakennat sekä vahvistat verkostoasi.

 

Sisältömarkkinointi on sinun toimintaasi ja asiantuntemukseesi liittyvän hyödyllisen sisällön jakamista. Sisältömarkkinointi on kohderyhmän auttamista niissä asioissa, joista sinä tiedät parhaiten. Sosiaalisessa mediassa saat sitä enemmän näkyvyyttä, mitä laajempi verkostosi on. Vaikka sisältömarkkinointi ei ole mainostamista, lopullisena tavoitteena sisältömarkkinoinnissakin on myynnin lisääminen.

 

LinkedIn
Jos et vielä ole Linkedinissä, kirjaudu osoitteessa www.linkedin.com. Kuvan lähde: Linkedin.com

 

i

LinkedIn toimii osittain samalla tavalla kuin Facebook. Sielläkin teet ensin oman profiilin, sitten halutessasi yrityssivun tai ryhmän. LinkenInissä toiminta on kuitenkin ammatillisempaa. LinkedInissä ei julkaista kissakuvia tai mökkikuvia, sillä siellä olevat kontaktit eivät välttämättä ole ”kavereita” vaan bisneskontakteja.

 

Sinun ei tarvitse perustaa yrityssivua, jotta voisit tehdä markkinointia LinkedInissä. Tässä viisi vinkkiä siihen, miten voit markkinoida yritystäsi LinkedIn-profiilissasi.

 

Markkinoi osaamistasi LinkedIn-profiilisi kautta

 

1. Laita perusasiat kuntoon

Tarkista perusjutut. Varmista, että kuvasi on edustava ja sama kuin muissa somekanavissa käyttämäsi. Tarkista, että yhteystietosi ovat oikein ja kaikkien nähtävissä. Tarkista myös, että olet linkittynyt kaikkiin tuttuihisi, puolituttuihin ja entisiin tuttuihin.

 

Koskaan et voi tietää, mitä kautta uusi asiakas sinut löytää. Varaa oma henkilökohtainen URL:si lyhentämällä siitä numerosarjat pois. Varaa oma nimesi ennen kuin joku muu tekee sen. (Tässä ohje)

 

Linkedin

 

2. Käytä avainsanojasi profiilissasi

Mieti, mitkä ovat toimintasi kannalta tärkeitä avainsanoja ja lisää ne profiiliisi: otsikko, yhteenveto, skills-osio ym. Mieti, mitä sanoja asiakkaasi käyttää, kun hän etsii palveluitasi. Mieti myös, etsiikö kohderyhmäsi palveluitasi suomeksi vai englanniksi.

i

linkedin

3. Puhu esittelyteksteissäsi asiakkaallesi

Puhu profiilisi yhteenvedossa asiakkaalle, älä käytä esittelevää ansioluettelokieltä. Älä puhu kokemuksesta tai osaamisesta, jolla ei ole asiakkaallesi merkitystä. Tuo esiin palveluidesi hyödyt ja kerro mihin tarpeisiin palvelusi on tarkoitettu. Vältä kuitenkin ”mainoskieltä” eli älä tyrkytä.

Kirjoita otsikoksi teksti, jonka haluat jokaisen sinusta tietävän. Älä kirjoita vain titteliä, vaan käytä koko merkkimäärä (140) hyväksesi ja tuo esiin selkeästi se, mitä teet ja mitä hyötyä siitä on asiakkaillesi. Tee 140 merkin hissipuhe!

 

Täältä voit katsoa, mitä itse kirjoitin >>

 

4. Avainsanat avaintaidoiksi ja suosituksiksi

Varmista, että Skills-osiossa olet käyttänyt avainsanojasi, ja saanut niille suosittelijoita. Linkedinin vahvin markkinointikeino on suosittelut. Jos et niitä pyydä, ei kukaan tule niitä tarjoamaan. Erityisen tärkeää on pyytää suosituksia asiakkailta heti projektin päätyttyä, palvelukokemuksen plussat saattavat unohtua nopeasti.

Skills-osiossa yhteytesi voivat klikata suosittelunsa helposti profiiliisi. Recommendations-osioon voit pyytää asiakkaitasi suosittelemaan sinua muutamalla lauseella.

 

5. Miten teet sisältömarkkinointia LinkedInissä?

Jaa kohderyhmällesi hyödyllistä tietoa. Mistä sitä löydät? Verkossa on tuhansia ja tuhansia paikkoja, joista löytyy laadukasta sisältöä. Mutta yksi niistä on suoraan LinkedInin sisällä. LinkedIn Pulse-palvelusta voit valita, minkälaisesta sisällöstä olet kiinnostunut. Palvelu tarjoaa sinulle laadukkaita artikkeleita, joita voit jakaa omille kontakteillesi. Kun kontaktisi tykkäävät linkistäsi, näkyy se myös heidän kontakteilleen. Näin voit saada näkyvyyttä LinkedIn-profiilillesi, ja jos otsikkosi on kiinnostava, voit saada myös uusia kontakteja.

Voit myös itse kirjoittaa artikkeleja LinkedIniin, mutta mieti, jos kirjoitat artikkeleja, niin mikä on niiden tavoite? Tavoitteena on saada liikennettä sinun omille sivuillesi, joten mitä jos kuitenkin kirjoittaisit artikkelit omaan blogiisi ja ohjaisit sinne liikennettä LinkedInistä?

 

i

photo credit: andreafix via photopin cc
photo credit: VinothChandar via photopin cc

Comments

comments

4 Responses

  1. Tessi Ranta-aho
    | Vastaa

    Kiitos taas arvokkaista vinkeistä.
    Vähitellen parantelen diginäkyvyyttäni ja -profiilejani. Jospa harjoittelu tekisi minustakin mestarin.
    Olenpa iloinen, että olen tämän yhteisön löytänyt!

    • Anja Kadziolka
      | Vastaa

      Ole hyvä Tessi, ihan varmasti olet pian mestari! Olen myös iloinen että olet mukana 🙂

  2. Mari Jalonen
    | Vastaa

    Hei, minulla on dilemma, johon en ainakaan alustavalla selvittelyllä ole löytänyt apuja, ehkä Anja osaat vinkata? Olen hallinnollisissa tehtävissä tunnetussa organisaatiossa, ja olen perustanut juuri sivutoimisen yrityksen hyvinvoinnin alalle. Työn puolesta LindedIn ei ole ollut tarpeen (en ole edes harkinnut muulle hakeutumista, eikä verkostoituminen ole tehtävässäni merkityksellistä). Pidän päätyöstäni erittäin paljon, mutta luonnollisestikin yrityksen kasvattaminen ja markkinointi on tällä hetkellä tärkeintä. Miten tasapainotan yritystoiminnan ja päätyön LinkedInin käytössä, syökö päätyön osaamisen esiintuominen yritystoiminnan uskottavuutta tms.?

    • Anja Kadziolka
      | Vastaa

      Heippa Mari, Kannattaa ilman muuta puhua niistä asioista LinkedInissä, mitä tulevaisuudessa haluat tehdä. Eli voit aivan hyvin profiloida itsesi siellä hyvinvointialan yrittäjäksi, ja jättää päätyön kokonaan pois jopa cv:stä. Kukaan ei pakota sinua laittamaan sitä sinne, eikä kannata laittaa sinne muuta kuin sellaisia asioita, jotka tukevat tulevaisuuden haaveitasi. Kiitos kommentista!

Leave a Reply

Laske myös tämä: *