Miten pidän yllä energiaani arjessa yrittäjänä ja äitinä?

Miten pidän yllä energiaani arjessa yrittäjänä ja äitinä?

posted in: Yrittäjyys | 0
Jaa sivuShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter

 

On varmasti ihmisiä, joille arjen pyöritys on sujuvaa ja luontevaa, hyvin organisoitua ja järjestelmällistä.

 

Itse en ole yksi heistä.

 

Minulla on aina lasten ulkoilutarvikkeet hukassa, lapset myöhässä koulusta ja jostain syystä lähes jokainen koulu- tai eskariretki ovat minulle yllätys. Yritän kyllä. Ja olen kokeillut monia keinoja, jopa ilmaston vaihtoa. Kalenterimuistutuksia. Seinäkalenteria. Mutta olen todennut, että mikään systeemi ei korvaa sitä, jos oma mieli ei ole hommassa mukana.

 

Olenkin huomannut, että paras keino hallita arkea on se, että itsellä riittää energiaa. Niin että pystyy sietämään keskeneräisyyttä. Toisten väsymystä. Pimeyttä. Kurahanskojen hukkumista.

 

Totuus on, että jos mieli on jatkuvasti kiinni yrityksen toiminnoissa, kehittämisessä, markkinoinnissa, niin ajatukset eivät taivu seuraavan päivällisen ideointiin. Ja toisaalta toisinpäin. Jos väsyy arjen hallintaan, eivät voimat enää riitä bisneksen kehittämiseen.

 

 

Mistä sitten löydän energiaa tähän kaikkeen..?

 

Sen sijaan, että kittaisin enemmän kahvia ja ahtaisin suuhuni sokeria iltapäivisin, olen kehittänyt itselleni keinoja ladata akkuja. Tyhjentää päätä. Löytää energiaa luonnollisin keinoin.

 

Itselleni jooga ja meditointi ovat niitä keinoja, joiden avulla:

  • nukun yöni paremmin
  • tyhjennän päätä hälystä
  • tuon hyvää oloa myös mielelle kehon kautta
  • ”parannan” itseäni rentoutumalla ja mielikuvaharjoittelulla.

 

En ole asiantuntija joogassa tai meditoinnissa, vaan teen molempia ihan taviksena Youtube-videoiden tahdissa. Eli jos minä pystyn tähän, niin sinäkin pystyt!

 

Jossain vaiheessa huomasin, että ei enää riitä se, että illalla rauhoittuu vilkkaan päivän jälkeen. Olen huomannut, että rauhoittumishetkiä pitää kerätä pitkin päivää. Jos haluaa todella pitää energiaansa yllä.

 

 

Ja koska tämä on mielestäni tärkeää, halusin jakaa sinulle omat suosikkikeinoni rentoutumiseen ja palautumiseen. Tässä siis Youtube-videot, joita itse käytän päivittäin. Teen näistä vähintään kolme päivässä.

 

6 videota rentoutumiseen ja palautumiseen

 

Kun tuntuu, että et pysty rentoutumaan. Et pysty keskittymään. Kokeile mindfulnessia. Jos ensimmäisellä kerralla et pysty tähänkään keskittymään, tee heti perään uudestaan. Hyvin harjoitus on toiminut silloin, kun lähes nukahdat (tai nukahdat) hetkeksi. Ja kehoon tulee suriseva pehmeä olo.

 

Tämä noin 14 minuutin, ihanan selkeä ja helppo, tallenne on Jonna Huomon tekemä Kehomeditaatio, jonka itse kuuntelen lähes joka ilta.

 

 

Kun taas tarvitset apua illalla nukahtamiseen, tee ensin Kehomeditaatio ja sitten tämä Sami Minkkisen ihan huippu Syvään uneen -syvärentoutus. Tai sitten vain tämä. Harvoin kuulen sitä ihan loppuun saakka, kun olen jo nukahtanut.

 

 

Kun taas kaipaat jotain, mikä todella saa sinut keskittymään palautumiseen, kuuntele tämä ”Healing Light Energy”. Tämän vain 15 minuutin aikana saat ladattua akkuja ja jaksat taas.

 

 

No akkujen lataamiseen ei riitä vain meditointi, vaan myös kehoon pakkautuneita tunteita ja stressiä on hyvä pistää liikkeelle joogan avulla.

 

Erityisesti stressi jää jumiin selkään ja lonkkiin. Näin uskon itse, ilman erityistä tieteellistä selitystä. Kun vääntelet, kääntelet ja venytät selkääsi, rentoudut päivän aikana ja yöllä entistä paremmin. Ja kun selkä ei ole jumissa, pystyt keskittymään työhönkin paremmin.

 

Siksi teen paljon selkäjoogaa, johon löytyy valtavasti videoita Youtubessa. Mutta jotta aikasi ei kuluisi etsimiseen, linkkaan tähän omat suosikkini. TX-yogan Cole tekee mielestäni mukavan tehokkaita, riittävän rauhallisia ja helposti tehtäviä liikkeitä. Tässä 30 minuutin videossa saat selästä liikkeelle jumeja ja virkistyt. Tätä teen joskus iltaisin, joskus aamuisin ja joskus keskellä päivää.

 

 

Yksi suosikeistani on Adrienen joogat, sillä hänen tyylinsä on rento ja tuttavallinen. Tässä 20 minuutin iltajoogassa ei tehdä vaikeita liikkeitä ja sen jälkeen on täysin valmis sänkyyn… pyjama päälle ja hammaspesulle, ja tämän joogan jälkeen suoraan nukkumaan (krooh).

 

 

Ja jos stressistä, tietokonetyöstä, sinulla on niskat ja hartiat jumissa, tässä videossa saat aivan supermehukkaasti veren taas kiertämään aivoihisi. Tätä kun teet joka päivä vaikka viikon ajan, olen ihan varma että huomaat eron niin ryhdissä kuin hartioiden jumituksen aiheuttamassa väsymyksessä.

 

 

Tässä kuusi videota jokapäiväiseen palautumiseen ja energian löytämiseen. Miksi se on tärkeää? Jos energia loppuu päivän aikana kesken, ei päätösten tekemisestä tule mitään. Ja yrittäjä-äiteinä meidän pitää tehdä päätöksiä ihan koko ajan. Tärkein asia yrityksessäsi olet sinä itse. Pidä huolta itsestäsi, niin pidät huolta yrityksestäsi. Ja tietysti myös lapsistasi.

 

Ja kerro kommenteissa, mitä keinoja itselläsi on palautumiseen ja ajatusten nollaamiseen!

 

Comments

comments