Näin kasvatat bisnestäsi Twitterin avulla.

Näin kasvatat bisnestäsi Twitterin avulla.

posted in: Markkinointi | 5
Jaa sivuShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on Twitter

 

Twitteriin osallistumisen hyötyjä voi olla heti alkuun vaikea ymmärtää. Voiko tuosta epämääräisten lausahduksien virrasta ja siihen osallistumisesta muka olla jotain hyötyä yritykselleni?

 

Tiedän, jos et koskaan ole twiitannut, Twitterin ymmärtäminen on suorastaan mahdotonta. Ennen aloittamista twiitit näyttivät minullekin suorastaan järjettömiltä. Mutta muista, kokeilematta et voi tietää mistä on kyse. Twitterin käyttö on jatkuvasti kasvussa ja varmasti osa sinunkin asiakkaistasi ovat jo Twitterissä. Tässä tiivis yhteenveto Twitteristä ja miten voit hyödyntää sitä yritystoiminnassasi.

 

Mitä twiitit ovat?

1. Twiitit ovat 140 merkin pituisia viestejä, jotka kuka tahansa voi nähdä ja jakaa ja joihin kuka vaan voi vastata.

2. Voit kirjoittaa oman twiittisi tai jakaa eteenpäin jonkun toisen twiitin.

 

Miksi twiittaisit?

 

1. Älä ajattele, että sinulla ei ole aikaa twiitata, vaan että sinulla ei ole aikaa olla twiittaamatta. Koska sinulla todennäköisesti on tiukka aikataulu ja niukasti aikaa verkostoitumiseen, tilaisuuksissa ravaamiseen ja lobbaamiseen, on Twitter mainio vaihtoehto suhdetoiminnan hoitamiseen ja ajan tasalla pysymiseen.

 

2. Twitterin avulla saat helposti yhteyden keneen vaan, joka myös on Twitterissä. Tavoitteena on löytää samoista asioista kiinnostuneet ihmiset, eli ne keskustelut, joihin haluat itse osallistua ja joissa haluat esiintyä asiantuntijana.

 

3. Tapahtumissa voit päästä esille, kun twiittaat tapahtuman hashtagilla (#tapahtumannimi). Useissa yrittäjätapahtumissa twiitit näytetään suurella näytöllä tai sitten tapahtuman markkinoija jakaa twiittisi kaikille tapahtumaa tvitterissä seuraaville. (Näin voit periaatteessa päästä näkyviin tapahtumassa vaikket siihen osallistuisikaan.) Twitteriä tarkkailemalla löydät muitakin ajankohtaisia aiheita, joissa voit saada äänesi kuuluviin laajemmalle yleisölle, esimerkiksi television ajankohtaisohjelmissa.

 

4. Jos haluat vaikuttaa, ja twiitata vaikka kansanedustajalle, kilpailijalle tai suurelle yritysasiakkaalle, jota et muuten tavoittaisi, laittamalla hänen twittertunnuksensa twiittiisi mukaan (minun on siis @AnjaKad tai @MamaOnBis), saat viestisi todennäköisesti suoraan hänen kännykkänsä näytölle.

 

5. Twitterissä luot asiakkaisiisi, olit sitten kahvilanpitäjä tai kampaaja, läheisen yhteyden. Voit twiitata kun pullat tulevat uunista tai kun kampaaja-aika perutaan ja aika vapautuisi jollekin toiselle. Voit tehdä myös nopeita tarjouksia, joilla houkuttelet asiakkaita myymälääsi, esimerkiksi jakamalla kampanjatunnuksen, jolla saa jotain ekstraa.

 

6. Asiakaspalveluun Twitter onkin loistava kanava, voit edellisen lisäksi kysyä asiakaspalautteita, mielipiteitä ja vastata yleisiin kysymyksiin tuotteistasi, esimerkiksi sen käyttöön liittyvissä asioissa. Kun asiakkaasi tietävät tavoittavansa sinut Twitteristä, he voivat rohkeasti esittää kysymyksiä koskien palveluitasi tai tuotteitasi. Twitter tarjoaa siihen rennon kanavan, sillä olethan sosiaalisessa mediassa ihminen, et jäykkä organisaatio (jos nyt olet sitä muutenkaan).

 

7. Kun itse aloitin twiittaamisen, olin todellä äimistynyt siitä tiedon määrästä, mitä Twitteristä on mahdollista saada. Löysin sieltä asioita ja ihmisiä, joita muuten en olisi löytänyt. Voit seurata mistä oman alasi muut toimijat puhuvat ja mitä asiakkaidesi mielessä liikkuu. Lisäksi saat tuoretta tutkimustietoa ja voit kysyä asioita seuraajiltasi, joita et itse saa selville.

 

Miten pääset alkuun?

 

1. Paras on, jos avaat tilin omalla nimelläsi ja kuvallasi. Yrityksen logolla ja nimellä varustetut tilit tuntuvat etäisiltä. Tutki, miten muut ovat itsensä esitelleet. Omassa profiilissasi voit halutessasi liittää vaikka yrityksesi logon taustakuvaksi.

 

2. Panosta esittelytekstiisi, se on usein ratkaiseva tekijä siinä vaiheessa, kun joku miettii ryhtyykö seuraaman sinua vai ei. Asian voi ratkaista jokin pieni yhteinen tekijä, vaikka että olet koiraharrastaja, äiti tai innokas runoilija.

 

3. Ole oma itsesi. Ihmiset luovat mielikuvan sinusta tviiteistäsi, joten jotta osaisit toimia yhdenmukaisesti, ole aito. Älä yritä olla jotain mitä et ole. Jos haluat lisätä persoonallisuutta twiitteihisi, käytä vaikka puhekielisiä twiittejä, joissa voi nähdä millaista murretta puhut. Näin twiittisi saavat ekstrahuomiota, sillä ne nousevat esiin ns. tavallisten kirjakielisten tviittien joukosta.

 

4. Aluksi voit vaikka vain seurata. Twitteryhteisö ottaa sinut kyllä lämpimästi vastaan, kun vihdoin päätät aloittaa tviittaamisen. Olen huomannut, että sosiaalisessa mediassa aktiiviset ihmiset ovat oikeasti sosiaalisia, lämminhenkisiä ja avoimia.

 

Miten tviittaat?

 

1. Jaa tietoa omasta alastasi ja yrityksestäsi, omia kokemuksia ja mielipiteitä, ota osaa keskusteluihin. Älä mainosta, juorua tai hauku muita. Muista, jokainen twiitti on jonkun ensivaikutelma sinusta. Lähetä positiivisia viboja ja rakkautta maailmalle!

 

2. Jos haluat jakaa verkkosivujen osoitteen, voit lyhentää sen esimerkiksi täällä. Kopioit linkin vain sivun yläreunassa olevaan kenttään ja paina ”Shorten”. Sitten kopioit lyhennetyn linkin tviittiisi ja saat vielä mahtumaan koukuttavan saatetekstinkin.

 

3. Alla kuva minun @AnjaKad tilini ”Home”-näkymästäni. ”Home” näyttää tviitit niiltä ihmisiltä ja organisaatioilta, joita seuraat. Yläreunassa on Search-kenttä, josta voit etsiä aiheita, ihmisiä tai organisaatioita, joista olet kiinnostunut. Alla olevassa Social Media Today -organisaation tviitissä on käytetty hashtagia #smtlive ja owly-palvelussa lyhennettyä linkkiä.

 

Screen Shot 2013-10-05 at 4.12.21 PM

 

4. Kirjoita tviittisi ”Compose new Tweet” -kenttään ja klikkaa Tweet!

 

Mistä Twitterissä puhutaan?

 

Twitterissä keskustelu on asiallista, rakentavaa, ideoivaa, nasevaa, lyhyttä ja nopeaa, usein humoristista. Siellä keskustelu käydään omilla kasvoilla. Siksi keskustelu pysyy usein positiivisena. Jotkut twiittailevat omasta elämästään, toiset taas ammatillisesta elämästä. Jotkut, kuten minä, sekoittavat kaiken samaan soppaan. @AnjaKad on henkilökohtainen tilini ja @MamaOnBis:n tarkoituksena on tarjota ja jakaa tietoa ja linkkejä nimenomaan mamaonbis-yhteisöön liittyvistä asioista. Kerron kuitenkin esittelyssä kuka on MamaOnBis:n takana. (Minulla on myös kolmas tili, jossa käytän kokonaista nimeäni, mutta harkitsen sen lopettamista.)

 

Muista, että Twitter on ennen kaikkea se paikka, jossa voit saada viestiäsi leviämään. Mainoksia ei kukaan halua lukea, mutta elämyksiä, ilmiöitä, kauneutta, ihmeteltävää, erikoisuuksia seurataan mieluusti. Mieti, miten voisit yritystoiminnassasi käyttää hyväksi toisten levittämää tietoa. Kiinnitä vaikka kyltti toimipaikkaasi, jossa kehotat asiakkaitasi tviittaamaan jotain yrityksessäsi kokemaansa tai tuotteen käyttöön liittyviä asioita määrittämälläsi hashtagilla, ja tarjoat siitä jonkin edun.

 

Esimerkiksi kahvilassa voit pyytää asiakasta tviittaamaan ostamansa kakunpalan kuvan, ja tarjoat siitä hyvästä vaikka suklaakarkin, tai jotain vielä houkuttelevampaa. Mieti, ilman tätä asiakas ei välttämättä jakaisi kokemustaan kenenkään kanssa, mutta näin tieto herkullisista kakuistasi voi levitä jopa sadoille ihmisille!

 

Sosiaalinen media on tärkeä asiakaspalvelu- ja palautekanava. Mutta jos epäilet, että moni asiakas ei vielä ole twitterissä, niin mieti sitä, ketkä siellä ovat: sosiaalisimmat, aktiivisimmat ja laajimmat verkostot omaavat!

 

Jos et siis vielä ole Twitterissä, kirjaudu sinne tästä. Twitter neuvoo sinua eteenpäin. Kun olet kirjautunut, aloita seuraamalla @mamaonbis ja @AnjaKad.

 

Sydämellisesti tervetuloa Twitteriin!

 

Katso täältä ohjevideo miten avaat Twitter-tilin! >>

Comments

comments

5 Responses

  1. Sanna
    | Vastaa

    Hei Anja,
    Tällä kirjoituksella sait minut liittymään mukaan twitteriin.

    • Anja Kadziolka
      | Vastaa

      Mahtavaa, hienoa että kirjoituksellani oli vaikutusta. Twitterissä tavataan!

  2. Ari Räsänen
    | Vastaa

    Mukava löytää mielenkiintoisia sivustoja Internetissä ja Twitterissä.

    • Anja Kadziolka
      | Vastaa

      Kiitos Ari 🙂

  3. Tessi
    | Vastaa

    Kiitos, taas mennään muutama askel eteenpäin rohkeasti.

Leave a Reply

Laske myös tämä: *