Yrittäjä, saisiko olla lisää luovuutta, tehokkuutta ja hyvinvointia?

Yrittäjä, saisiko olla lisää luovuutta, tehokkuutta ja hyvinvointia?

posted in: Vieraskynä | 0
Jaa sivuShare on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on Facebook

 

Huhtikuun Mamaonbis Boost -tapahtuman asiantuntijana ja tämän artikkelin kirjoittajana Sari Paavilainen, vuorovaikutusohjaaja, valmentaja, lupaollamina.fi.

 

Asiat menevät toisinaan eri tavalla kuin haluaisin. Tämä on totta niin yrittäjyydessä kuin äitiydessä kuin elämässä. Asiakkaan kanssa kuviot menevät ristiin, yhteistyökumppani olikin ajatellut projektin ihan eri tavalla, tietokone leviää kesken lanseerauksen, uusi konsepti ei ottanutkaan tuulta alleen.

 

Ja koska meillä on vain 24 tuntia vuorokaudessa, niin tähän kaikkeen lisätään vielä lapsiperhe-elämän ennakoimattomuus. Lapsella on Taas Joku Vaihe, tai noro, tai äitipula, tai näitä kaikkia samaan aikaan. Parhaimmillaan vielä samaan aikaan kun täytyisi tehdä päivitetty myyntisivu tai hoitaa akuutti asiakastapaus.

 

Olemme usein tottuneet kiinnittämään huomiota siihen, että asiat menevät eri tavalla kuin minä haluaisin. Sen vastustaminen, miten asiat juuri nyt ovat, on usein suorastaan elämän pohjavire.

 

Ja kuitenkin – yksi niistä asioista, joita en voi muuttaa, on se, miten asiat tällä hetkellä ovat. Aikaisemmat olosuhteet ja valinnat ovat tuoneet minut, yritykseni, lapseni, läheiseni, maailman tähän hetkeen ja tähän tilanteeseen. Ilman aikakonetta niitä ei saa muutettua. Siihen toki voi vaikuttaa, että miten asiat esimerkiksi seuraavassa hetkessä ovat, mutta juuri tämä hetki on oikeastaan pois meidän käsistämme.

 

Sen takia on valtavan hyödyllistä opetella tietoisesti huomaamaan, kun vastustan tätä hetkeä, ja hyväksymään se, minkä pystyn tässä hetkessä hyväksymään. Esimerkiksi näiden syiden takia:

 

1) Hyväksyminen säästää energiaasi

 

Kun vastustamme sitä, miten asiat ovat, kehomme fyysisesti jännittyy. Voit kokeilla itse: Lue tämän tekstin alussa olevat kaksi kappaletta uudestaan, ja kiinnitä huomiota kehoosi. Huomasit ehkä, että mitä pitemmälle luit, sitä enemmän kehosi jännittyi, vaikka et itse edes ollut kuvatun kaltaisessa tilanteessa.

 

Mielemme, tunteemme ja kehomme ovat erottamattomassa yhteydessä keskenään. Kun vastustamme sitä, mitä koemme, teemme täsmälleen samoin kuin koira, joka ei halua kulkea sinne minne taluttajansa. Iskemme tassut tiehen ja koko vartalomme jännittyy vastustamaan: EI NÄIN.

 

Mitä enemmän käytän energiaa asioiden vastustamiseen, sitä vähemmän minulla on energiaa jäljellä esimerkiksi fiksuun päätöksentekoon, luoviin ratkaisuihin, päivittäiseen työntekoon tai lasten kanssa puuhaamiseen. Jatkuva taustajännitys syö salakavalasti jaksamistamme, joka on muutenkin kallisarvoinen voimavara. Tietoinen hyväksyminen auttaa meitä rentoutumaan, ja se säästää energiaa,voi laskea stressitasoasi ja lisätä hyvinvointia.

 

2) Hyväksyminen auttaa sinua tekemään parempia päätöksiä

 

Kuvittele, että haluat päästä Kokkolaan. Kun avaat karttasovelluksen mobiililaitteessa tai tietokoneessa, niin mikä on ensimmäinen askel? Sen selvittäminen, missä tällä hetkellä olet. Et voi löytää tehokkainta reittiä Kokkolaan, jos et löydä itseäsi kartalta. Reitti Tampereelta Kokkolaan näyttää myös hyvin erilaiselta kuin reitti Lappeenrannasta Kokkolaan – eikä kummastakaan ole sinulle mitään iloa, jos et ole Tampereella etkä Lappeenrannassa.

 

Arjessa ja työssä me usein kuitenkin teemme juuri päinvastoin. Päätämme, että haluaisimme tsempata asiakashankinnassa, tai pelata päivittäin lasten kanssa lautapelejä, tai aloittaa juoksemisen tai joogan. Sitten mietimme, miten se olisi parempi tehdä – ilman että hyväksymme sen, miten asiat ovat juuri nyt.

 

Ehkä haluan skarpata asiakashankinnassa sen takia, että tilausten määrä ja tilin saldo hermostuttavat ja nolottavat minua, enkä oikein osaa luottaa siihen, että asiakkaita kyllä tulee. Silloin minun on tärkeää hyväksyä ensin se hermostuminen, sekä kaikki sen mukana tulevat tunteet ja ajatukset.

 

Ehkä haluan viettää aikaa lasten kanssa, koska kaipaan heitä. Ehkä pelkään että lapset muistavat minusta lähinnä sivuprofiilin ja lauseen ”teen tämän työjutun vielä loppuun ja sitten leikitään”. Nekin tunteet ja ajatukset on tärkeää hyväksyä.

 

Jos nimittäin teemme päätöksiä hermostuneena, häpeissämme tai muuten tunnekuohun vallassa, meidän on vaikea nähdä kaikkia mahdollisuuksia. Meidän on vaikeampi huomata onnistumisiamme ja panostaa niihin. Meidän on vaikeampi pyytää apua. Meidän on vaikeampi luottaa siihen, että meidän ei tarvitse olla täydellisiä ja virheettömiä – ja se voi johtaa hätäiltyihin päätöksiin, joiden jälkien korjaaminen onkin itse asiassa kalliimpaa ja työläämpää kuin ajattelimmekaan.

 

3) Hyväksyminen auttaa saamaan aikaan tehokkaampia muutoksia.

 

Ehkä haluat aloittaa juoksemisen tai joogan. Haaveilet siitä, että heräisit joka aamu puoli kuudelta kasteenraikkaana ja kirkassilmäisenä, ja aloittaisit päiväsi jäntevästi ja energisesti olemalla läsnä kehossasi.

 

Jos aamulla herääminen on sinulle tällä hetkellä kaikkea muuta kuin kasteenraikasta ja kirkassilmäistä, niin on ihan turha laittaa huomiseksi kelloa soimaan puoli kuudelta ja odottaa, että energisempi elämä alkaa samantien. Ehkä ensimmäisenä aamuna pääset lenkille tai matolle pelkän innostuksen voimalla, toisena aamuna silkalla sinnikkyydellä, ja kolmantena aamuna energinen elämä jää ehkä jo toiseksi aamu-unille.

 

Kun hyväksymme omat vahvuutemme ja heikkoutemme, tapamme ja mieltymyksemme, pystymme tekemään elämässämme tehokkaampia muutoksia kuin pelkällä puskemisella. Jos olet introvertti, jolle ihmisten kanssa oleminen on kuluttavaa, niin ehkä viikoittainen käyntikorttiverkostoituminen tuntemattomien kanssa ei ole sinulle paras mahdollinen tapa saada kontakteja. Tai jos tiedät, että inhoat häviämistä sydänjuuriasi myöten, niin ehkä lasten kanssa voisi keksiä muutakin ihanaa tekemistä kuin lautapelit?

 

Kolikon toinen puoli on toki se, että oma muutos ja kehitys on myös tärkeä hyväksyä. Harrastukset, yhteistyökuviot, ystävyydet ja itsestä huolehtimisen tavat, jotka toimivat viisi vuotta sitten, eivät välttämättä enää vastaakaan tarpeisiini. Et ole tänään sama ihminen joka olit vuosi sitten, tai kuukausi sitten, tai edes viikko sitten.

 

Sinä olet tässä hetkessä tällainen, erilainen kuin eilen tai huomenna. Nyt on näin. Läsnäoloon ja tähän hetkeen pääsemme sitä syvemmin, mitä enemmän hyväksymme asioita ympärillämme ja itsessämme.
Ja kun hyväksymme tämän hetken sellaisena kuin se on, voi käydä niinkin, että ei tarvitsekaan muuttaa ympäristöä, tai itseä, tai yritystä. Ei ehkä tarvitsekaan olla tehokkaampi tai menestyneempi tai laihempi tai fiksumpi tai tunnollisempi tai parempi. Kun hyväksymme tämän hetken sellaisena kuin se on, niin jo seuraava hetki on vähän ihanampi.

Comments

comments

Leave a Reply

Laske myös tämä: *