Näin kirjoitat verkkosivujen tekstit – 5 vinkkiä

Näin kirjoitat verkkosivujen tekstit – 5 vinkkiä

posted in: Markkinointi | 0

 

Verkkosivujen tekstit ovat ratkaiseva osa yrityksesi markkinointia. Moni on sitä mieltä, että mitä vähemmän tekstiä kotisivuilla on, sen parempi. Myönnän, itsekin ajattelin näin, noin viisi vuotta sitten. Mutta nyt tiedän paremmin.

 

Lyhyt teksti ei myy paremmin, kuin pitkä teksti. Tarvitaan vakuuttelua, perusteluita ja faktaa. Hakukonenäkyvyyden kannalta on tärkeää, että jokaisella sivulla on vähintään 300 sanaa. Kolmensadan sanan joukkoon on jo aika helppo istuttaa sivun avainsanojakin. Myös sivuston rakenteella on merkitystä. Älä siis piilota sisältöä alasivuille vaan tuota riittävästi sisältöä joka sivulle. Mutta pidä huoli siitä, että teksti on sujuvaa ja nopeasti luettavaa.

 

Usein on parempi, että verkkosivujen tekstit kirjoittaa joku muu kuin asiantuntija itse. Kun asiastaan tietää paljon, on kaikki se tieto to-del-la vaikeaa tiivistää muutamaan sanaan. Aina tuntuu siltä, että olisi niin paljon muutakin tärkeää sanottavaa. Kuten nyt minulla tätä artikkelia kirjoittaessani. Yritän pitää silti vinkit tiiviinä.

verkkosivujen tekstit

1. Otsikoi ja tee nostoja

 

On totta, että moni ei varmasti lue kaikkea. Siksi väliotsikot ja nostot tekstin joukossa ovat tärkeitä. Niiden avulla autat ”vilkuilijoita” hahmottamaan nopeasti sen, mistä on kyse. Kuvien avulla elävöität tekstiä ja luot mielikuvia siitä, minkälaisen fiiliksen haluat lukijassa syntyvän.

 

Väliotsikkojen ja nostojen avulla autat ”vilkuilijoita” hahmottamaan nopeasti sen, mistä on kyse.

 

2. Kerro tärkein asia heti ensimmäisessä kappaleessa.

 

Kerro heti kotisivujesi etusivulla, miten tuotteesi tai palvelusi auttaa asiakastasi. Mitä lisäarvoa yrityksesi palvelut tai tuotteet asiakkaalle tarjoavat? Moni aloittaa kertomalla, mitä kaikkea tarjoavat ja minkälaisia tuotteet ovat. Sen sijaan, että esittelisit tuotteitasi, esittele sitä, miltä asiakkaasta tuntuu tuotteitasi käyttäessään tai palvelusi jälkeen. Älä kuitenkaan sorru kliseisiin vaan mieti konkretiaa. Anna asiakkaallesi jotain, mihin hän voi tarttua.

 

3. Ohjaa sivustollasi kävijää toimimaan

 

Mitä haluat, että asiakas tekee sivustollasi? Yleensä yritykset haluavat asiakkaan ottavan yhteyttä. Mutta mitä jos kehoittaisit kävijää osallistumaan vaikka äänestykseen? Tai ensitöikseen tilaamaan yrityksesi uutiskirjeen? Jakamaan hyödyllisiä vinkkejäsi somessa? Ohjaa kävijää toimimaan ja etenemään sivuston sisäisillä linkeillä. Suunnittele verkkosivujen tekstit niin, että ne ohjeistavat kävijää mahdollisimman selkeästi.

 

4. Optimoi verkkosivujen tekstit

 

Hakukoneoptimoinnilla (SEO) tavoitellaan sitä, että hakukoneet löytävät sivusi ja tuovat ne ensimmäisten hakutulosten joukkoon. Hakukoneoptimoinnissa yksi tärkeimmistä asioita on laadukas ja riittävä sisältö. Käytä riittävästi niitä sanoja, joilla asiastasi kiinnostuneet tietoa verkosta etsivät. Hakukoneoptimoinnin kannalta erittäin tärkeitä ovat linkit, kuvat ja otsikot, mutta myös se, että sisältöäsi jaetaan sosiaalisessa mediassa.

 

verkkosivujen tekstit5. Tuoreuta sisältöä jatkuvasti

 

Käyntikorttimaiset, lyhytsanaiset, staattiset sivut ovat historiaa. Selkeiden tuotteiden ja palveluiden esittelysivujen lisäksi sivustolta pitää löytyä tuoretta sisältöä. Tuoretta sisältöä pitäisi tuottaa sivustolle vähintään muutaman kerran kuukaudessa. Blogin kirjoittamisella tuoreutat sivustoa, luot omaa sisältöä sosiaaliseen mediaan jaettavaksi ja käytät sivustollasi uusia avainsanoja.

 

Siksi en enää erottelisikaan yrityssivuja ja blogia toisistaan. Blogi kuuluu jo yrityssivujen perussisältöön!

 

Blogi kuuluu jo yrityssivujen perussisältöön.

 

Sisältömarkkinoinnin ottaminen mukaan yrityksen markkinointirutiiniin on kova pala. Se vie aikaa, mutta jos se korvaa maksullisen mainonnan esimerkiksi paikallislehdessä, ehkä sen tekemiseen voisi palkata ammattilaisen?

 

Muistatko ajan, jolloin sanottiin:”jos et ole verkossa, et ole olemassa? Nyt saman sanonnan pitäisi kuulua ”jos et tuota tuoretta sisältöä verkkosivuillesi, et ole olemassa”.

i

i

Pääkuva credit: creatingkoan via photopin cc
Kukkakuva credit: Martin LaBar via photopin cc
Grafiikka credit: Mike Licht, NotionsCapital.com via photopin cc

Comments

comments

Leave a Reply

Laske myös tämä: *