Verkkosivujen suunnittelu 7 vinkkiä

Verkkosivujen suunnittelu 7 vinkkiä

posted in: Markkinointi | 8

 

Verkkosivujen suunnittelu on jossain vaiheessa jokaisen yrittäjän työlistalla. Tiesitkö, että nykyään sivut voi rakentaa todella helposti itse, eikä siihen tarvitse käyttää useita kuukausia tai jopa vuosia ja tuhansia euroja? Ja että sinun tarvitse jatkaa maksamista vuosi vuodelta uudestaan ja uudestaan?

 

Ensimmäiset sivuni koodasin itse.

 

Joidenkin täytyy oppia asiat itse, kantapään kautta. Niin minunkin. Ensimmäiset sivuni koodasin itse. En ole mikään ”nörtti”, joten arvaat varmasti, että aikaa tuhraantui eikä lopputulos ollut kehuttava.

 

Toiset sivut teetin ammattilaisella: täysin staattiset sivut, joihin ei itse pystynyt tekemään muutoksia (tämä tuntuu nyt täysin käsittämättömältä).

 

Älä missään nimessä tee staattisia sivuja!

 

Seuraavat sivut tein WordPressillä – jihuu! Paras päätös ikinä! Ostin verkosta valmiin teeman noin 50 dollarilla, kirjoitin tekstit ja otin kuvat, laitoin logon paikoilleen. Tarvitsin koodarin apua vain asennuksessa ja muutaman toiminnon viilaamisessa.

 

Vinkki: Valitse responsiivinen WordPress-teema, niin sivustosi toimii myös mobiililaitteissa!

 

WordPress on täysin ilmainen julkaisualusta, johon on saatavilla tuhansia eri suunnittelijoiden tekemiä edullisia, kertamaksullisia teemoja – sinun täytyy vain tuottaa sisältö. WP-sivut ovat täysin muokattavissa oman yrityksen näköisiksi ja todella helppo tehdä itse. WordPressille on myös todella paljon ohjeita (tässä suomenkieliset videot) verkossa. Ja jotta tiedät: WordPress ei maksa minulle tästä kehusta mitään, olen vain aidosti sitä mieltä, että tämä on todella hyvä tapa tehdä kotisivut. Voit keskittyä täysin siihen, mitä haluat sivuilla tehdä ja mikä on niiden tavoite, strategia ja sisältö.

 

1. Aloita verkkosivujen suunnittelu aina sisällöstä.

Älä tee kotisivuistasi tuoteluetteloa, vaan mieti sisältöä asiakkaasi näkökannasta: mikä heitä kiinnostaa? Mitä hyötyä palvelustasi tai tuotteestasi heille on? Miten saat heidät aktivoitumaan? Mieti kokonaispalvelua, toiminnallisuuksia ja eri kohderyhmiä. Tee tämä jopa ennen visuaalisen suunnittelijan, julkaisujärjestelmän tai muiden teknisten ratkaisujen valintaa. Valitse jokaiselle sivulle oma avainsana. Verkkosivujen suunnittelu alkaa avainsanojen listauksesta!

 

2. Aloita bloggaaminen

Jos haluat näkyvyyttä verkossa ja että sinun yrityksesi löydetään, blogi vie sinua pitkän askeleen eteenpäin. Blogi on se, millä houkuttelet kohderyhmän sivuillesi. Blogi on se, millä puhuttelet, herätät kiinnostusta ja rakennat imagoasi.

 

Kun tuotat jatkuvasti mielenkiintoista, jaettavaa sisältöä, saat kävijöitä sivuillesi. Saat kävijöitä, jotka ovat kiinnostuneita juuri sinun asiastasi. Tuoreen sisällön ansiosta pääset paremmin esiin hakukoneissa jopa ilman maksullista mainontaa. Blogikirjoituksesi voit jakaa Twitterissä, Facebookissa ja muissa sosiaalisen median palveluissa.

 

Tiedän, että blogin aloittaminen on iso askel. Harkitse sitä kuitenkin vakavasti. Riittää, jos saat kirjoitettua kaksi artikkelia kuukaudessa. Tuntuuko blogin perustaminen ylivoimaiselta..? Lue tästä aiheesta lisää.

 

Tuoreen sisällön ansiosta pääset paremmin esiin hakukoneissa jopa ilman maksullista mainontaa.

 

3. Ota huomioon hakukoneet sisältöä suunnitellessasi.

Käytä sisällössä, erityisesti navigaatiossa ja otsikoissa sanoja, joilla kohderyhmäsi tietoa etsii. Unohda siis otsikot, joissa lukee pelkkiä adjektiiveja tai vaikeita tuotenimiä, kuten “SuperDuperPro-ratkaisu”. Jos kirjoitat blogia, pystyt todella nopeasti nousemaan hakukoneissa ensimmäisen sivun hakutulosten joukkoon, kunhan käytät oikeita sanoja artikkeleissasi.

 

WordPressiin voit asentaa itse todella kätevän työkalun optimointia varten!

 

4. Tuotteista ja kiinnosta

Sivuston rakentamisvaiheessa kannattaa kiinnittää huomiota myös tuotteistukseen. Onko monipuolista palvelutuotettasi mahdollista pilkkoa osiin ja esittää toisistaan eriävinä tuotteina? Tee jokaiselle tuotteelle hyvä nimi ja oma sivunsa. Kerro havainnollistava tarina palvelustasi referenssinä. Pidä kokonaisuus yksinkertaisena ja selkeänä. Verkossa ei ole montaa sekuntia aikaa tehdä asiaansa selväksi. Kävijä jatkaa matkaansa, jos ei heti selviä mistä on kyse.

 

Kävijä jatkaa matkaansa, jos ei heti selviä mistä on kyse.

 

5. Mistä sisältöideoita blogiin?

Niitä syntyy kyllä, kun pysähdyt miettimään, mitä yrityksesi tarjoaa asiakkaille, tarjoatko tuotteita, kokonaispalvelua tai haluatko tuoda kotisivuillasi lisäarvoa asiakkuuteen, esimerkiksi jakaa ohjeita, ideoita tai tuotteesi käyttöön liittyvää fiilistelyä. Esimerkiksi sohvakauppiaalla voisi olla vinkkejä laatulukemiseen tai sohvatyynyjen virkkaamiseen. Blogin avulla saat näkyvyyttä ja kiinnostavuutta brändillesi ja sivusi houkuttelevat asiakkaita jakamaan niiden sisältöä ystävilleen.

 

Esimerkiksi sohvakauppiaalla voisi olla vinkkejä laatulukemiseen tai sohvatyynyjen virkkaamiseen.

 

6. Mieti alusta lähtien koko verkkostrategia.

Mitä kaikkea haluat verkossa tehdä ja minkälainen rooli kotisivuillasi koko verkkostrategiassa on? Osallistutko sosiaaliseen mediaan ja jos, niin miten? Mieti, mitä rooleja eri sivustoilla on, esimerkiksi kotisivuillasi voi olla useampia kohderyhmiä, mutta Facebook-sivulla jokin rajattu kohderyhmä, Linked-in-palvelussa toinen ryhmä ja Slidesharessa kolmas. Muitakin sosiaalisen median kanavia on käytettävissä, niitä voi valita sen mukaan, onko tuotteesi visuaalinen vai ei, tai kuinka monimutkaisesta palvelusta on kyse. Pitäisikö joku tuote nostaa näkyviin erillisellä kampanjasivustolla?

 

Osallistutko sosiaaliseen mediaan ja jos, niin miten?

 

7. Sisäinen markkinointi ja verkkotyöskentely.

Sivustosi on yrityksen olohuone, josta pitäisi olla hyötyä myös yrityksen sisäisessä markkinoinnissa. Sivuston kautta ohjataan kävijöitä keskustelemaan, oli kyseessä sitten asiakas tai oma henkilöstö. Jos työllistät useita henkilöitä, on heille myös tärkeää tietää, mitä mielessäsi on. Paras tapa tuoda se esiin, on kirjoittamalla blogia.

 

Sivuston kautta ohjataan kävijöitä keskustelemaan!

 

Nyt tiedät, miten verkkosivujen suunnittelu etenee ja mitä sinun pitäisi heti alussa ottaa huomioon. Jos haluat tietää tarkemmin verkkostrategian suunnittelusta, käy tutustumassa Bisneskouluun.

Veikkaan, että sinulla onkin jo omat verkkosivut. Miten olet ne toteuttanut? Minkälaisia neuvoja antaisit muille yrittäjille? Mitä olet oppinut ja minkälaisia ratkaisuja suosittelet, tai et suosittelisi? Kerro kommenteissa!

i

i

i

photo credit: jschneid via photopin cc

Comments

comments

8 Responses

  1. Tiina
    | Vastaa

    WordPress on avoimen koodin julkaisujärjestelmä, ja erittäin suosittu sellainen. Siksi sen tietoturva on heikko ja järjestelmä on erittäin haavoittuvainen. WordPressin haavoittuvia osia joudutaan ”paikkamaan” järjestelmän päivityksillä hyvin, hyvin usein (esim. lisäosiin tulleita päivityksiä suositellaan päivitettävän viikon-kahden välein, ja isoimmista päivityksistä Cert-fi varoittaa useita kertoja vuodessa). Sivuston ylläpitäjän on osattava ja myös tehtävä päivitykset heti niiden ilmestyttyä, muutoin palvelintilan tarjoaja napsauttaa sivuston kiinni (koska päivittämätön WP asettaa koko palvelimen vaaraan). Jos päivityksiä ei osaa tehdä itse (siihen jo tarvitaan hiukan enemmän osaamistakin), niin kannattaa varautua säännölliseen lisälaskuun koodaajalle, joka nämä päivitykset tekee. Uhkana näissä jatkuvissa päivityksissä on myös se, että uusi päivitys ei esim. tuekaan hankkimaasi sivuston teemaa, jolloin koko sivusto menee kaput.

    Tämä nyt näin maallikon kielellä ilmaistuna, mutta siis halusin vain tuoda esille sen seikan, että ihan lasten leikkiä ei tämäkään ole, eikä kustannuksiin ehkä riitä pelkät palvelinmaksut. Jotta ei tule kenellekään yllätyksenä 🙂

    • Anja Kadziolka
      | Vastaa

      Mahtavaa. Hyvä pointti, jota en huomannut tähän lisätä. On toki tärkeää, että on olemassa WP-tukihenkilö, joka voi auttaa sivujen kanssa tarpeen tullen. Toki täytyy sanoa että en kyllä ole ihan muutaman viikon, jos kuukaudenkaan välein tehnyt päivityksiä, jos jotain nyt alkoi pelottaa perustaa WP-sivut… Jos tarjoat tällaista palvelua, ilmoita ihmeessä yhteystietosi tähän perään!

  2. Tiina
    | Vastaa

    En ole 😀 Halusin vain tuoda tämänkin asian tietoon, koska jo yksittäinen päivitys voi tällaiselle pienelle yrittäjäihmiselle tuoda ison laskun. Saatika kun niitä tulee kymmeniä vuodessa. Ja itse kun teet sivut, niin itse joudut myös viikottain ”vahtimaan”, että onko uusia päivityksiä tullut (kun taas jos tilaat sivuston yritykseltä, he pitävät huolen päivitysten ajantasaisuudesta). Loppujen lopuksi ”itse tehden” voidaan olla jo samassa hinnassa, minkä olisit maksanut ammattilaiselle sivuston teosta ja sen ylläpidosta -ellei jopa sen ylikin.

    • Anja Kadziolka
      | Vastaa

      Ahaa, sinulle siis on tullut näitä maksuja? Hmm.. olikohan sinulla jotain erityisiä lisäosia, joista tuli erityisen paljon päivityksiä? Täytyy sanoa että omilla sivuillani ei ole ollut näin usein päivityksiä. Mutta toki tämä pätee moneen muuhunkin asiaan, on järkevää ulkoistaa sellaisia toimintoja, jotka itselle aiheuttavat liikaa vaivaa ja vievät liian paljon aikaa. Tai aiheuttavat paljon ylimääräisiä kustannuksia.

  3. Tiina
    | Vastaa

    Siis ne päivityksethän ilmoitetaan siellä WordPressissä, sieltä sun pitää ne itse löytää…esim. lisäosien päivitys näkyy sen ko. lisäosan alla. Viestintävirasto on varoittanut tämän vuoden kuluessa jo kolmesta isommasta haavoittuvuudesta liittyen WP:n http://www.cert.fi/haavoittuvuudet/2013.html

    Lainasin tämän nyt röyhkeästi Nettihotelli.fi -palveluntarjoajan sivuilta (www.nettihotelli.fi), kun sattui tulemaan Googlehaussa ekana ja oli hyvin selkeästi kirjoitettu, itse kun en osaa kovin hyvin selittää:

    ”Muistutus asiakkaillemme WordPress- ja Joomla -tietoturvapäivitysten tärkeydestä

    17.5.2013

    Kuluneen alkuvuoden aikana olemme useita kertoja törmänneet tilanteeseen, jossa palvelimillamme sijaitsevaan yksittäisen asiakkaan levytilaan on päässyt roskaposteja lähettävä haittaohjelma. Haittaohjelman seurauksena palvelimen postiliikenne on tilapäisesti ajoittain vaikeutunut palvelimen IP:n jouduttua erilaisille mustalistoille.

    Syynä tapahtuneeseen on ollut lähes poikkeuksetta se, että asiakkaan kotisivut on toteutettu joko WordPress- tai Joomla -julkaisujärjestelmällä ja kotisivujen julkaisun jälkeen julkaisujärjestelmän asianmukaisista turvallisuuspäivityksistä ei ole huolehdittu asiakkaan toimesta. Tästä seurauksena ulkopuolinen taho on päässyt lisämään asiakkaan levytilaan haittaohjelmia tai muuten hakkeroimaan asiakkaan sivut vanhentuneen WordPress- tai Joomla -järjestelmän kautta.

    Kyseiset alustat ovat maailman suosituimpia open source -julkaisujärjestelmiä, jolloin varjopuolena niistä myös jatkuvasti paljastuu valtavasti erilaisia haavoittuvuuksia, joita haittaohjelmia tehtailevat tahot pyrkivät hyväksikäyttämään.

    Painotamme, että me täällä Nettihotellin ylläpidossa pidämme hyvin tarkkaa huolta palvelintemme tietoturvasta järjestelmätasolla. Emme kuitenkaan pysty vaikuttamaan siihen, mitä sovelluksia asiakkaamme asentavat omaan levytilaansa – tai pitävätkö asiakkaamme näiden asentamiensa sovellusten tietoturvapäivityksistä huolta. Ongelma on yleinen ja koskee kaikkia webhotellipalveluntarjoajia.

    Tilanteessa, jossa yksittäisen asiakkaan levytilassa havaitaan haittaohjelma, joudumme yleensä sulkemaan sivut tilapäisesti jotta haittaohjelman ajo saadaan estettyä ja muiden, samalla palvelimella sijaitsevien satojen muiden asiakkaidemme palveluiden toiminta saadaan turvattua. Tällaiselta tilanteelta välttyäkseen kunkin asiakkaamme tulisikin pitää säännöllisesti huolta omaan levytilaansa asentamien sovellusten ajantasaisuudesta.
    Päivitä WordPress- ja Joomla -sivustosi mahdollisimman pian

    WordPress- ja Joomla -alustoista löytyy jatkuvasti uusia tietoturva-aukkoja. Jopa vuoden 2013 aikana on paljastunut lukuisia haavoittuvuuksia, joiden kautta voidaan hakkeroida sivut vaikka ne olisivat varsin uudetkin. Mikäli siis käytössänne on näihin alustoihin perustuvat kotisivut, nämä tulisi päivittää uusimpiin versioihinsa mahdollisimman pikaisesti (mukaanlukien myös kaikki niiden lisämodulit ja ulkoasupohjat).

    Mikäli kotisivunne on toteuttanut kolmas osapuoli käyttäen mainittuja julkaisujärjestelmiä, ottakaa yhteyttä häneen ja pyytäkää suorittamaan tarvittavat tietoturvapäivitykset mahdollisimman pian. Kehotamme myös lämpimästi sopimaan säännöllisistä päivityksistä julkaisujärjestelmään, jotta sivustonne tietoturvataso säilyy riittävänä. Ennakoivasti tehtynä tämä tulee myös asiakkaan itsensä kannalta edullisemmaksi ja aiheuttaa vähemmän vaivaa, kuin jälkikäteen hakkeroitujen sivustojen korjailu.”

    • Anja Kadziolka
      | Vastaa

      Kiitos perusteellisesta tiedosta Tiina. Olen kyllä nähnyt tämän ja näen myös päivitykset ja teen ne toki kun niitä tulee. Tarkoitin vain, että niitä ei minulle ole tullut kymmeniä vuoden aikana. Minulla ei ehkä ole ollut niin paljon plugineja käytössä, joihin olisi niitä tullut. Kaikessa verkkotoiminnassa täytyy noudattaa varovaisuutta, ottaa varmuuskopioita ja huolehtia tietoturvasta. Niin myös WordPressissä ja Joomlassa, kuten tuossa tiedotteessa sanotaan. Kiitos vielä aktiivisuudesta!

  4. Milla
    | Vastaa

    Täältä löytyy hyviä vinkkejä WordPress sivuston suojaamiseksi:
    http://www.nettiapina.fi/2013/04/wordpress-tietoturva-pikaohjeet/

    • Anja Kadziolka
      | Vastaa

      Kiitos Milla!

Leave a Reply

Laske myös tämä: *