Yrittäjän jaksaminen – näin selviät uupumuksesta!

Yrittäjän jaksaminen – näin selviät uupumuksesta!

posted in: Ajanhallinta | 0

 

Yrittäjän jaksaminen voi joskus olla hiuskarvan varassa. Jokaiselle ihmiselle tulee elämässään huonoja hetkiä, surkeita päiviä ja suoranaista epäuskoa omaan toimintaan. Loppuunpalamista, masennusta ja uupumista. Kun vauva-aikana yövalvominen oli pahimmillaan ja olin niin väsynyt, että omat käteni eivät tuntuneet omiltani, tiedätte ehkä, äidit: kuin zombi, muistan kertoneeni naapurilleni kävelyllä itku kurkussa, että juuri nyt epäilen joka ikistä päätöstä, jonka olen elämässäni tehnyt. En ollut varma mistään. Onneksi ajan myötä, ja kun pahin valvomisaika oli ohi, löysin taas varmuuteni.

 

Vielä nykyäänkin, jos olen pusertanut itsestäni liikaa, jos tuntuu siltä, että mikään ei johda mihinkään, tulee mieleen epäilyksiä, pelkoja ja suoranaista epätoivoa ja paniikkia.

 

Mutta onneksi tiedän, että se on väliaikaista. Järki kertoo minulle, että nämä epäilyt eivät ole totta. Muistan elävästi hetkiä, jolloin olen aivan superfiiliksissä enkä voisi olla enemmän tyytyväinen itseeni. Kun siis epäilys lähestyy mieltäni, vihellän tietoisesti pelin poikki. Kerron epäilyn äänille, että ne eivät ole tervetulleita tähän taloon. Pakenen tietoisesti: en avaa tietokonetta koko päivänä ja haen henkistä voimaa vahvistamalla fyysistä voimaani. ”Terve mieli terveessä ruumiissa” ei ole vain sanahelinää. Jooga auttaa jumituksiin ja energian virtaamiseen ja juokseminen herättää niin kehon kuin mielen. Stressihän on alkukantainen reaktio vaaratilanteeseen, jossa pitää pinkoa pakoon. Lenkillä tämä toteutuu konkreettisesti: juoksemalla annan keholleni karkuun pääsemisen tunteen.

 

Jos olen poikki enkä jaksa edes liikkua, kuuntelen itseäni ja teen juuri sitä miltä tuntuu. Tärkeintä on antaa itselle aikaa toipua. Kun törmää seinään, on aivan turha yrittää siitä läpi. Joskus on ihan tervettä seota hetkeksi. On täysin hyväksyttävää olla muutama päivä täysin antisosiaalinen ja hiljaa.

 

Kun taas tunnen itseni valmiiksi jatkamaan, aloitan tyhjältä pöydältä. Järjestän kaiken ja aloitan alusta. Missä mentiin ja mitä nyt pitää tehdä? Motivaatio löytyy helposti, sillä teenhän sitä mitä haluan. Elän omaa unelmaani ja muistan olla kiitollinen siitä.

 

Tässä monien yrittäjien ohjeita siihen, miten he selviävät loppuunpalamisesta.

1. 90/10-sääntö: käytä 90 % ajastasi työntekoon mutta 10 % harrastamiseen. Tee siis jotain mistä nautit, mikä ei liity yritykseesi. Näin aktivoit aivojasi siirtämällä ne hetkeksi pois yrityksestäsi.

2. Pidä lomaa. Matkusta. Delegoi epäolennaiset yrityksen toimet muille, älä hoida kaikkea itse.

3. Löydä uudestaan se syy, miksi alun perin ryhdyit yrittäjäksi.

4. Tee vähän aikaa vain ”mukavia tehtäviä”, ja jätä ei-niin-mukavat makaamaan (tai delegoi).

5. Etsi kumppani, joka täydentää osaamistasi. Ehkä jonkun mielestä nuo ei-niin-mukavat tehtävät ovat mukavia!

6. Mene kirjastoon tai kirjakauppaan ja lue ihan mitä vain muuta, paitsi bisneskirjoja. Saat toisenlaista perspektiiviä.

7. Mieti, mistä loppuunpalamisesi johtuu. Onko kyse kiireestä vai motivaation puutteesta? Tee jotain asialle.

8. Ime positiivista yrittäjäenergiaa muista yrittäjistä. Innostus on tarttuvaa. Ilmoittaudu vaikka mentoriksi, ja ota vastaan uuden yrittäjän into.

9. Kuntoile. Kuntoillessa saat uusia ideoita.

10. Tutki, miten joku toinen yritys toimii ja mieti, miten voisit hyödyntää samaa omassa yritystoiminnassasi.

11. Loppuunpalaminen voi johtua haasteiden puuttumisesta. Lähde voittamaan pelkojasi vaikka kiipeämällä vuorelle, sukeltamalla haiden kanssa tai laskuvarjohyppäämällä. Haasta itsesi.

12. Tee jotain luovaa, etsi innovaatiota, vaikka se olisi rahanhukkaa. Herättele luovuttasi.

13. Juttele alasi menestyneiden yrittäjien kanssa ja tutki miten he onnistuivat.

14. Tutustu muihin aloihin, käy seminaarissa joka ei liity omaan alaasi. Saat perspektiiviä omaan alaasi.

15. Kirjoita ahdistuksesi paperille. Kirjoita mistä tahansa: elämästäsi, unelmistasi, perheestäsi, lomista joista haaveilet, tai miksi olet yrittäjä.

16. Muuta rutiinejasi. Tee töitä eri aikaan. Lopeta aikaisemmin kuin yleensä. Tapaa ystäviä tai harrasta jotain mikä ei liity yritykseesi.

17. Mieti ongelmiasi toisesta perspektiivistä. Mieti miten pieniä ne lopulta koko universumissa ovat.

 

Monet näistä ohjeista ovat päällekkäisiä, mutta jätin silti kaikki listaan, sillä siitä näet, miten monen yrittäjän vinkeissä samankaltaiset asiat toistuvat: perspektiivi, rutiinien muutos, liikunta, luovuuden herättely, vertaistuki, oma aika. Nämä kaikki toimivat.

 

Haluatko jakaa omat vinkkisi kanssamme? Mitä teet itse, kun huomaat uupumisen lähestyvän?

 

 

Comments

comments

Leave a Reply

Laske myös tämä: *